Krachttraining voetbal


Krachttraining om je lichaam te versterken is zeer essentieel in het voetbal. Het verbetert je sprint-, trap- , en sprongvermogen. Een goed getraind lichaam geeft ook een ‘boost’ voor  je zelfvertrouwen waardoor je al sterker de wedstrijd ingaat.

Belangrijk is dat de krachttraining wordt afgestemd op de sport die je beoefent. We hebben het bij voetbal over een explosieve sport.

Voorwaarden voor de krachttraining zijn :

Werken met vrije halters in plaats van fitnessapparaten

Door te trainen met vrije halters leer je meer spiergroepen tegelijk te gebruiken, waardoor je lichaamscoördinatie toeneemt. Dit geeft een groter effect op je krachtstoename. Spieren geïsoleerd trainen in een fitnessapparaat doet weinig beroep op coördinatie en geeft veel minder krachtseffect; dus minder effect op je voetbalprestaties.

Core training (buik en rug)

Ook hierbij geldt dat je deze niet geïsoleerd moet trainen. Gebruik de functie van je core zoals deze wordt gebruikt bij het voetbal. Namelijk het stabiliseren (rechtop houden) van je romp wanneer je wilt sprinten/trappen. Het gebruik van medicine (zware) ballen of aquabags zijn hier zeer effectief voor.

1 benige oefeningen

Lunges, one leg squat, side steps. Bij voetbal komt 1 benige acties vrij veel voor. Denk alleen maar aan het wegtrappen van een bal, daarbij moet je sterk zijn rondom de spieren van je andere heup en core.

Beenspieren met name hamstrings

Bij lopen en sprinten is het belangrijk dat de hamstrings (spieren achterzijde bovenbenen) sterk zijn en ook flexibel te gelijk. Nordic Curl is o.a. een manier om deze te trainen.

Plyometrisch trainen

Plyometrische training refereert aan een trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te genereren. Dit wordt ook wel ‘explosiviteit’ genoemd. Plyometrische oefeningen zijn er niet alleen voor het onderlichaam maar ook voor het bovenlichaam. Voor het onderlichaam worden meestal sprongen gebruikt en voor het bovenlichaam medicine (zware) ballen.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat twee keer per week plyometrisch trainen voor een hogere sprongkracht zorgt. Wanneer je de snelle spiervezels meer aandacht geeft, ontwikkel je een veel sterker lichaam en de flexibiliteit zal sterk verbeteren. Hierdoor ben je in staat veel beter te bewegen.

Plyometrische training is voor iedere sporter van alle leeftijden, die zichzelf wil verbeteren in de sport geschikt.

Laat je testen/adviseren in onze praktijk om te kijken waar jouw mogelijkheden liggen om beter te presteren!